Bilindustrin är en viktig aktör för Sveriges bruttonationalinkomst och är en mycket viktig bransch för Sverige. Cirka 85% av alla svensktillverkade personbilar exporteras och cirka 95% av tunga fordon som byggs i Sverige, säljs utanför landet andra länder. Volvo AB och Scania AB är kända för att vara bland världens största lastbilstillverkare,och de har sin bas i Sverige.
Den svenska bilbranschens historia har varit full av sammanslagningar, finansiella kriser, och utländska köpare. Flertalet av nya svenska biltillverkare överlevde bara under en kort tid. Företag som Allvelo, Hult Healey, UNO, Vabis, Self, Rengsjöbilen, Jösse Car och Kalmar. Den första bilen som byggdes i Sverige var en ångbil. Den byggdes av två bröder som hette Jöns och Anders Cederholm och byggdes mellan1891 till 1892. Detta fordon skulle tyvärr som många andra bilar gå under i en bilolycka. Dess öde inspirerade dock en ännu effektivare modell som skulle byggas av bröderna. Denna bil finns kvar och du kan åka till Ystads militärmuseum som är ett av flera av Ystads Museum för att titta på underverket.
Cirka 6 år senare, 1898, byggde Gustaf Erikson den första svenska bilen med förbränningsmotor. År 1900 skulle den första svenska elbilen byggas av Harald Håkansson. År 1902 hade en produktionslinje av bilar och lastbilar startats. År 1911 bildades ett företag med namnet Scania-Vabis (en kombination av två företag som var involverade i bilproduktion). Dock gick företaget i konkurs 10 år senare och från och med då upphörde med tillverkningen av personbilar, och fokus gick mot lastbilar och bussar istället.
Företag inom bilbranschen:
Sveriges bilindustri började exportera med råge
Från 1930-talet började Volvo och Scania-Vabis exportera lastbilar. Exporten ökade betydligt från 1950-talet. Från slutet av 1950-talet, började Volvo och Saab exportera personbilar till framför allt Storbritannien och Amerika.
1969 sammanslöt sig Scania-Vabis till Saab och blev Saab-Scania. Lastbilstillverkningslinjerna såldes dock fortfarande under Scanias namn.
Efter oljekrisen 1973 var Saab-Scania nära att slå samman med Volvo, men General Motors blev Saab-Scanias nya partner och med 1989 blev företaget känt som Saab Automobile.
Volvo och Saab har haft en lång historia av att producera säkra och pålitliga bilar. 1999 sålde Volvo sin division för personbilar (Volvo Cars) till Ford.
Under 2008-2010 var det kom en av de största kriserna för bilindustrin. Denna kris var en del av den globala finansiella krisen och kunde kopplas till energikrisen 2003-2008 då priserna på fordonsbränslen ökade kraftigt. I Sverige ledde detta till att Ford sålde Volvo Cars till det kinesiska företaget Zhejiang Geely Holding Group år 2009.
National Electric Vehicle Sweden (NVES) är ett japanskt-kinesiskt företag som köpte Saab Automobile 2012. NVES fokuserar på elektrisk biltillverkning. Det finns planer på att bygga elfordon tillsammans med Saab Technologies. NVES har också fått rätt att lagligt utnyttja Saabs namn. Detta innebär att framtida produktioner och tjänster får marknadsförsar och säljs under SAABs namn.
Kinesiska företag har haft en betydande inverkan på den svenska bilindustrin och de kinesiska företagen verkar inte ha tappat ett uns av intresse för den svenska innovationskraften.